De gebruiksvriendelijkheid van je website is essentieel voor de conversie van je product of dienst. Voor een webshop is de gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk, omdat een niet werkende webshop zorgt voor minder tot geen verkopen. Maar hoe test je de gebruiksvriendelijkheid van je webshop of website? In deze blog lees je er meer over!
Vier methodes om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen
Het creëren van een gebruiksvriendelijke website is niet eenvoudig. Er zijn veel vaardigheden vereist om een website te ontwerpen die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook gemakkelijk te navigeren en te gebruiken is voor gebruikers. De gebruiksvriendelijkheid van een website zorgt voor een betere gebruikerservaring en zorgt voor een conversieverhoging. In dit gedeelte bespreken we vier punten om de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren.
1. Gebruikerstesten
Een zeer effectieve manier om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te testen, is door de gebruikers te laten testen. Dit kan je doen door gebruikers uit te nodigen om de website te testen en feedback te geven. Op deze manier is het mogelijk om de zwakke punten van de website aan te pakken. Deze test kan op afstand gedaan worden of op locatie door het scherm van de gebruiker op te nemen. Hierna kan je de ervaringen observeren en luisteren naar de feedback om inzichten te krijgen.
2. Heuristische evaluaties
Nog een methode om de gebruiksvriendelijkheid van de website te testen, is door heuristische evaluaties uit te voeren. Een expert op het gebied van design analyseert de website op basis van heuristieken. Door de evaluatie van een expert te krijgen, kan je gemakkelijk en snel belangrijke problemen identificeren die de gebruiksvriendelijkheid belemmeren. Wij van DigiLab Rivierenland koppelen studenten aan bedrijven met een online marketingvraagstuk. Vervolgens gaan de studenten kosteloos en onder begeleiding van experts aan de slag met het marketingvraagstuk. In dit geval gaat het dus over het uitvoeren van heuristische evaluaties voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website.
3. A/B-testen
De derde methode is het uitvoeren van A/B-testen. Bij A/B-testen worden er twee versies van de website gemaakt, waarbij elke versie één element verschilt. Dit kan de kleur van een knop zijn of bijvoorbeeld de plaatsing van het navigatiemenu. Vervolgens krijgt elke bezoeker een van de twee versies van de website te zien, waardoor na een tijd inzichtelijk wordt welke versie beter presteert. Ook deze testen kunnen studenten voor jou uitvoeren met begeleiding van een expert. Jij krijgt een beter presterende website en de studenten leren in de praktijk, een echte win-win situatie.
4. Analytics
De vierde manier om de gebruiksvriendelijkheid te meten is het gebruik van Google Analytics. Door Google Analytics te gebruiken is het mogelijk om inzicht te krijgen in waar je bezoekers vastlopen op de website. Zijn ze direct weer van de website af, hoe lang zijn ze op een bepaalde pagina en hoeveel conversies worden er gedaan? Dit valt allemaal gratis te meten met Google Analytics. Het is echter niet een gemakkelijk programma en daarom is het mogelijk om dit vraagstuk neer te leggen bij DigiLab Rivierenland. Wij koppelen vervolgens studenten aan jouw vraagstuk die begeleid worden door experts.
Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je website!
Kom je er zelf niet uit met het uitvoeren van deze vier methoden om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen? DigiLab Rivierenland koppelt studenten die een onderwijstraject volgen aan ondernemers die een online marketing vraagstuk hebben. Op deze manier kunnen ondernemers kosteloos en laagdrempelig starten met online marketing en leren studenten in de praktijk. Meer weten? Lees meer op deze pagina of meld je vrijblijvend aan.