Bekend maakt bemind
Je positionering zegt alles over je gewenste identiteit/gewenst imago. Een goede positionering is van belang om klanten te bereiken. De meeste beslissingen die mensen nemen, vinden namelijk onbewust plaats. De emotie die een klant bij het merk heeft, speelt daarom een grote rol. Uit de beroemde Pepsi vs Coca Cola test is gebleken dat een goede branding duidelijk werkt (zie onderstaande afbeelding). Bekend maakt bemind! In deze blog behandelen we de valkuilen ten aanzien van positionering, maar geven we je ook tips hoe het juist wél moet.
Wat zijn de valkuilen?
Een sterke merkidentiteit bereik je niet zomaar. Hiervoor moet hard voor gewerkt worden. Tijdens dit hele proces kunnen er fouten gemaakt worden. Er zijn 4 veel voorkomende fouten bij de weg naar een goede positionering:
- Fout 1: niet durven kiezen
Vaak durft een bedrijf geen kernwoord te kiezen, omdat ze graag al hun sterke punten willen benadrukken. Dit veroorzaakt dat de consument helemaal niks onthoudt.
- Fout 2: niet onderscheidend zijn
Bedenk wat de Unique Selling Points van je merk/bedrijf zijn en draag dit uit. Je wil namelijk dat mensen je onthouden. Een voorbeeld van een branche waar vaak weinig onderscheid in is, zijn bijvoorbeeld grote meubelboulevards.
- Fout 3: plotseling wat anders doen
De klant weet wat hij/zij van het merk/je bedrijf kan verwachten. Als de merkpersoonlijkheid plotseling verandert, zorgt dat voor verwarring. Denk dus goed na over wat je wil uitdragen als merk/bedrijf en verander dit niet plotseling.
- Fout 4: geen relevant/passende communicatie
De relatie met het merk moet duidelijk in beeld worden gebracht. De communicatie moet relevant zijn voor de klant en passen bij het merk.
Hoe moet het wel?
Het is nu duidelijk welke fouten vermeden moeten worden, maar hoe moet het juist wél? De 4 merkwetten voor een goede positionering zijn consistentie, relevantie, focus en onderscheid. Dit bereik je door het doorlopen van 3 stappen:
- Bedenk welk verhaal je als merk wil vertellen
Bedenk goed welk verhaal je wil vertellen als merk en vraag vooral: waarom? Wat zijn je doelen en welke toegevoegde waarde draagt dit merk bij? Het is van belang om te weten welke kernwaarden en Unique Selling Points je hebt. Vaak hebben bedrijven een worsteling, omdat ze te veel willen en niet weten waar ze eigenlijk echt voor staan. Blijf vooral bij de kern van je eigen verhaal. Waarom heb jij deze onderneming gestart?
- Kies onderscheidende woorden en hou dit vol
Bedenk welke eigenschappen bij het merk passen. Er zijn functionele eigenschappen, zoals kwaliteit, gemak of service. Deze eigenschappen zijn makkelijk te kopiëren en dus minder origineel. Daarnaast zijn er emotionele eigenschappen, zoals stoer, informeel of creatief. Deze eigenschappen zijn origineler en dus minder makkelijk te kopiëren.
Tip: vraag iemand anders het merk of jou als persoon te omschrijven en neem dit mee in je focuspunt.
- Wees consistent in je marketing en hou dit vol
Een merkimago is niet zomaar opgebouwd. Kies wat je wil uitstralen als merk, laat dit in al je marketing terugkomen en hou dit vol. Wees vooral eerlijk en transparant en kies iets wat echt bij het merk past. Als je eenmaal een merkidentiteit hebt, zal dit veel voordelen opleveren. Een merk met een duidelijk imago kan namelijk best een stootje hebben.
Bepaalde merken hebben een sterke merkidentiteit opgebouwd. In al hun content-uitingen komt dit naar buiten en het wordt vaak herhaald. Coolblue, Ikea, Blueband en RedBull zijn voorbeelden van merken die een goede merkidentiteit hebben opgebouwd.
Een betere positionering bereiken?
Bij elke stap die je zet, werk je een stapje in de richting van een goede positionering. Kan je nog hulp gebruiken bij de online positionering van je bedrijf of heb je andere vragen over online ondernemen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!